Sparčiai didėjant naujos informacijos srautui, tobulėjant technologijoms mokiniai susiduria su iššūkiu – kaip iš didžiulio informacijos srauto atsirinkti tinkamą informaciją, vertinti, argumentuoti sukauptos informacijos tinkamumą ir patikimumą bei mokėti ja pasinaudoti naujose situacijose. Vieni iš svarbiausių XXI a. švietimo tikslų – ugdyti gebėjimą spręsti problemas, kritinį mąstymą, kūrybiškumą, dėmesio sutelkimą. Vilniaus kolegijos lektorė, pedagogė Renata Kondratavičienė įsitikinusi, kad vienas iš būdų pasiekti šiuos tikslus yra įtraukti šachmatus į ugdymo procesą, nes šachmatai skatina vaiką mąstyti ir spręsti susidariusias problemas, ieškoti alternatyvų ir nepasiduoti tol, kol nebus išnaudoti visi galimi variantai. Šachmatai – puikiai ugdantis kantrybę ir mokantis ilgesnį laiką sutelkti dėmesį į tam tikrus dalykus, protą lavinantis, mokantis savarankiškai mąstyti ir veikti žaidimas. Šachmatai padeda ugdytis ir garbingumą. Žaidžiant šachmatais neįmanomi apgaulės elementai. Tai ypač sąžiningas žaidimas, ugdantis atsakomybę už savo veiksmus ir to, ką darai, pasekmes.

Atlikta nemažai mokslinių tyrimų, kurie patvirtina, jog itin daug naudos šachmatai duoda 6-8 metų vaikams. Tokio amžiaus jie yra itin imlūs. Mėgindami perprasti šachmatų logiką, žaisdami vaikai įtvirtina ne tik skaičiavimo, bet ir skaitymo, rašymo, uždavinių sprendimo įgūdžius, mokosi logiškai ir kūrybiškai mąstyti, pagarbiai bendrauti.

Atsiradus skaitmeniniams įrenginiams, galima žaisti ir prieš kompiuterį, ir su internete vienu ar keliais žaidėjais. Internetu galima susisiekti su šachmatininku bet kuriame pasaulio kampelyje ir su juo pasivaržyti. Šis žaidimas tampa bendravimo būdu, plečia pažinčių ratą, padeda įtraukti vaikus į bendras veiklas, tad gali būti naudojamas ir kaip įtraukiojo ugdymo įrankis.

Ugdyti vaikų mąstymo, problemų sprendimo gebėjimus žaidžiant šachmatais ugdymo metu Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakulteto Pradinio ugdymo studijų programos antro kurso studentės jau ruošiasi laisvai pasirenkamo dalyko „Skaitmeniniai žaidimai ugdymo(si) procese“ studijų metu. Būsimos mokytojos paskaitų ciklo „Šachmatai pradiniame ugdyme“ metu metodiškai susipažino, ką turi žinoti jaunieji žaidėjai: pradedant nuo to, kaip sustatomos figūros, baigiant ypatingais ėjimais bei taktika.

2018 m. sausio 24 d. Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakulteto Pradinio ugdymo studijų programos antro kurso studentės pakvietė mokinius iš Vilniaus Tuskulėnų gimnazijos bei Vilniaus „Vilnios“ pagrindinės mokyklos į šachmatų turnyrą „Proto bokštai“. Turnyre žaidė ne tik mokiniai, bet studentai bei fakulteto dėstytojai. Pasirodo, pradinukai – puikūs žaidėjai. Suskaičiavus turnyro rezultatus, mokiniai buvo pakviesti į antrą turą, kuris įvyks kovo mėnesį.

 

Nuotraukų galerija.