Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakulteto Pradinio ugdymo pedagogikos studijų programos trečio kurso studentė Skaistė Radionova atlikdama praktiką Vilniaus Barboros Radvilaitės progimnazijoje pakvietė mokinius sukurti išmanųjį veidrodį Lietuvai ir apie tai pasakojančią elektroninę knygą. Šią iniciatyvą palaikė atvira naujovėms Vilniaus Barboros Radvilaitės progimnazijos pradinių klasių mokytoja Violeta Stonė, kasdien siekianti savo ugdytinių kūrybiškumo raiškos. Mokytojos ir studentės bendradarbiavimas buvo vienas iš sėkmės veiksnių, kuris nulėmė mokinių įsitraukimą į edukacinio projekto veiklas. Mokinius motyvavo ir inovatyvus scenarijus, kuris padėjo sėkmingai įgyvendinti kelių pamokų techninės kūrybos projektą „Vardan tos Lietuvos“.
Šį ir panašius inovatyvius edukacinių projektų scenarijus Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakulteto studentai mokosi kurti ir įgyvendinti nuo 2016 metų, studijuodami pradinio ugdymo studijų programos specializacijos „Inovatyvios technologijos“ dalykus, kuruojamus Pedagogikos fakulteto dėstytojų Renatos Kondratavičienės ir dr. Natalijos Ignatovos. Naujoviškas scenarijus – tai skaitmeninėmis technologijomis grįstų mokymosi veiklų seka, parengta pasitelkus „Ateities klasės“ metodiką. Taikant šią metodiką XXI a. mokinių įgūdžiams lavinti nuosekliai taikomos mokymosi veiklos, apimančios skaitmenines priemones ir mokinių iniciatyvą skatinančias užduotis.
Mokiniai edukacinio projekto metu kūrė išmanųjį veidrodį ir atliko įvairias veiklas, mokydamiesi Lietuvos valstybės simbolių ir jų prasmių. Spręsdami realaus gyvenimo užduotį mokiniai pagilino integralias įvairių dalykų žinias: pasaulio pažinimo – informatikos – etikos – lietuvių kalbos – matematikos – dailės – technologijų. Šių dalykų gebėjimus mokiniai stiprino ne pavienėse pamokose, o per visas edukacinio projekto veiklas, tuo pačiu ugdydamiesi tikslingo IKT naudojimosi gebėjimus. (Daugiau apie inovatyvių edukacinių projektų kūrimą skaitykite „Ateities klasės scenarijų kūrimo metodika lietuvių kalba“).
Ar sudėtinga vykdyti tokius projektus? Tikrai ne, jei yra bendraminčių. Štai vienas iš pavyzdžių, galbūt įkvėpsiančių ir kitus.
„Arduino“ naudojimas pradiniame ugdyme.
Pagaminti išmanų veidrodį reikėjo tikrai nedaug priemonių: naudojome „Arduino starter kit“ lagaminėlį, nuotraukų rėmelį iš stiklo. Reikėjo veidrodžio, led juostos – epistar su įmontuotu mikropocesoriumi WS2812. Būtent šios priemonės pasirinktos, kad pasitelkus Arduino galėtume valdyti kiekvieną diodą atskirai. Taip pat prireikė laidelių, lituoklio, kompiuterio ir „Arduino“ programėlės, kad galėtume koduoti spalvas.
Veidrodžio kūrimas. Iš pradžių priklijavome stiklą rėmelyje, kad jis neiškristų. Užlenkėme rėmelyje esančius metalinius laikiklius, kad galėtume įklijuoti ir jais sutvirtinti led lempučių juostą. Įklijuojame led lemputes aplink rėmelį, ant veidrodžio suklijuojame mokinių piešinėlius. Įjungiame kompiuterinę įrangą ir „Arduino“ plokštę, į „Arduino“ programą įrašome kodą, kad gautume tris Lietuvos vėliavos spalvas (geltoną, žalią ir raudoną), kiekvieną spalvą koduojame savo kodu. Uždedame veidrodį ant rėmelio. Priklijuojame veidrodį, sutvarkome veidrodžio kampus, kad nepatektų šviesa, sutvirtiname laidelius, kad jie nenutrūktų. Trumpus laidelius prailginame, įdiegiame trispalvės kodą.
Rekomendacijos kursiantiems veidrodį. Led juosta turi būti su mikrovaldikliu, kad galėtume ją valdyti per „Arduino“, nes ne visos led juostos turi šią funkcija. Veidrodžio rėmelis turi būti iš stiklo, o ne plastmasės.
Naudingos nuorodos kuriant su „Arduino“ technologija:
Facebook vieša grupė „Arduino Lietuva,
„Išmaniosios grandinės su Arduino“:
https://www.anodas.lt/index.php?route=information/download
https://makezine.com/2016/09/01/20-infinity-mirror-projects-to-reflect-on-forever/,
https://www.lemona.lt/?page=item&i_id=211733,
Vilniaus kolegijos Pedagogikos fakultetas kviečia bendradarbiauti kuriant ir įgyvendinant mokiniams patrauklius inovatyvius edukacinius projektus. Suinteresuotos mokyklos ir mokytojai gali kreiptis el. paštu: n.ignatova@pdf.viko.lt.