Svečias iš Vokietijos dalinosi žiniomis apie mediaciją

logo01Pedagogikos fakultete šią savaitę vyko „Mokyklinės mediacijos“ seminaras, skirtas supažindinti socialinius pedagogus su šiuo konfliktų sprendimo metodu, jo pagrindais ir tarpininkavimo mokykloje galimybėmis. Seminaras yra dalis Leonardo da Vinči Naujovių perkėlimo programos projekto „Socialinių pedagogų profesinės kvalifikacijos gerinimas per mediacijos įgyvendinimą“. Mokymus stebėjo ekspertai iš Vokietijos, vienas jų – Dr. Hans-Dieter Will, daug metų dirbantis mediacijos srityje, parašęs knygą „Mediatorių vadovas“, kuri baigiama rengti ir lietuvių kalba. Su juo kalbėjomės apie mediatoriaus darbą ir mediacijos pritaikymą Lietuvoje.

Kokios mediacijos ištakos buvo Vokietijoje?
Pirmiausia mediaciją pradėta taikyti šeimoje, sprendžiant šeimynines problemoms, ypač skyrybų. Kita sritis – baudžiamoji teisė, nusikaltėlio ir aukos santykis. Tiek šeimos, tiek baudžiamojoje teisėje labiausiai reikia, kad abi pusės būtų laimėtojai, todėl šiose srityse ji ir taikoma dažniausiai.

Kaip veikia mediacija? Ar bet kas gali tapti mediatoriumi, padėti išspręsti problemas?
Ne kiekvienas gali būti mediatoriumi, tam reikalingas specialus išsilavinimas, taigi, pavyzdžiui, tik paskaityti knygą apie mediaciją neužtenka. Šiuo metu Vokietijoje tam yra dviejų metų kursai, reikia įgyti išsilavinimą, oficialią kvalifikaciją ir tada gali dirbti šioje srityje.

Kokių savybių turėtų turėti mediatoriai?
Mediatorius turi gebėti užjausti kitus ir būti empatiškas, sugebėti laiku reaguoti, pats neturėti daug problemų, kad galėtų užsiimti kitų problemų sprendimu. Taip pat mediatorius turi gebėti kitam žmogui atrodyti patikimas, nebijoti konfliktų, būti nešališkas.

Tuomet tai labai sudėtingas darbas – spręsti kitų problemas neturint savų.
Taip, tačiau kiekvienas turėtų turėti tokias savybes, kokios reikalingos mediatoriams.
Vokietijos mokyklos programoje yra disciplina „Konfliktų sprendimas“, ir to mokosi visi, absoliučiai kiekvienas mokinys turi gebėti spręsti konfliktus. Sunkiausia dirbant mediatoriumi yra ne įgyti reikalingas savybes, o išlikti neutraliam, nešališkam.

Kokių teigiamų mediacijos rezultatų galima matyti Vokietijoje po 20 šios praktikos metų?
Mediacijoje pasiektas susitaikymas, susitarimas išlieka žymiai ilgiau, negu kad šiaip išsprendus konfliktą, kai kažkas įvyksta ir konfliktas išsisemia. Mediacijos būdu pasiekti rezultatai yra ilgalaikiai. Tose mokyklose, kuriose naudojama mediacija, yra mažiau prievartos, mažiau jėgos panaudojimo, smurtinių atvejų, negu tose, kur ji netaikoma.

Kaip patartumėte mediaciją pritaikyti Lietuvoje?
Pirmiausia reikia, kad kuo daugiau mokytojų, socialinių pedagogų nebūtinai dirbtų mediatoriais, bet susipažintų su mediacija kaip idėja, jos svarbiausiais aspektais. Žinojimas, kas yra mediacija – pirmas ir labai svarbus žingsnis jos įvedimo link. Mediacijos pagalba tiek mokytojai, tiek mokiniai ir tėvai turi galimybę lengviau spręsti savo konfliktines situacijas. Yra ir Europos Sąjungos direktyva, pagal kurią visos ES narės turi skatinti mediacijos plėtrą ne tik mokykloje, bet ir visose gyvenimo srityse, taigi vienas iš svarbių dalykų yra tiesiog supažindinimas su šia praktika. Mediaciją galima naudoti, pavyzdžiui, aukštojoje mokykloje, kai nesutaria du dėstytojai, bankuose, viešosiose įstaigose – visur žmonės ginčijasi, visur kyla konfliktai ir bet kur galima panaudoti mediaciją. Tačiau yra ir ribos, kai mediacija nebegali būti naudojama.

Kokios tos ribos ir kaip išspręsti konfliktus, kuriuose mediacija neveikia?
Pavyzdžiui, jeigu tėvai blogai auklėja vaikus, mediacija nepakeičia auklėjimo. Jeigu konfliktai kyla dėl auklėjimo, mediacija nepadės. Jeigu kyla stiprūs konfliktai, jie eskaluojami, tada jau per vėlu naudoti mediaciją.

Vadinasi mediaciją reikia kuo anksčiau įvesti, kad neišsivystytų didesni konfliktai?
Mediaciją galima pradėti naudoti jau vaikų darželyje, kaip prevencinę priemonę, kaip ugdomąją priemonę. Dar labai svarbu, kad į mediaciją vaikai, mokiniai, bet kokie dalyviai ateitų laisva valia, negalima jų atvesti per prievartą, nes jeigu žmogus ateina ne savo noru, negalima vykdyti mediacijos proceso.